Hollandse Vereniging voor Genealogie ‘Ons Voorgeslacht’

Boekbesprekingen

Vermeld in het het maandblad ‘Ons Voorgeslacht’ en opgenomen in de bibliotheek

Voor alle boeken geldt dat ze, met boekbespreking, opgenomen zijn in de bibliotheekcatalogus van de vereniging.

2019

Marijke Y.A. Lambermont, ‘De voorouders van Wilhelmus Lureman’, Nieuwegein januari 2019, 135 blz.
Wilhelmus Lureman (1914-2005) werd in Rotterdam geboren en veel voorouders kwamen dan ook uit Rotterdam en geannexeerde gemeenten als: Charlois, Pernis, Rhoon en Poortugaal en van de Zuid-Hollandse eilanden Voorne-Putten en IJsselmonde. Anderen waren afkomstig uit Breda, Etten-Leur en Dordrecht. Er zijn ook voorouders afkomstig uit Hedel, die via Den Bosch en Zaltbommel naar Rotterdam getrokken zijn.
De overzichtelijke kwartierstaat is voorzien van een uitgebreide index, foto’s, noten en bronvermeldingen. Omdat veel bezoekers van ons verenigingscentrum ook in deze gebieden onderzoek doen is het een aanwinst voor de bibliotheek en zal door velen geraadpleegd worden. Wilt u informatie uitwisselen, dan kunt u contact opnemen met de schrijfster via: m-lambermont@ziggo.nl en/of www.drierodeleeuwen.nl.

Lagendijk, J.C., Roobol, L.P., Roobol-Lintelo, P., Genealogische familiekroniek Lagendijk-Bierens’ Van Rotterdamse Havenbaronnen, spionage, scheepsrampen, loodswezen en vrijmetselarij tot de Baronnen van Bierens van Baarlo, Vlissingen/Stompetoren, september 2018, 351 blz. ISBN 9 789087 598617

Voor bestelinformatie zie.

Het boek is in 2 delen te splitsen:

Eerste deel: Genealogie Lagendijk en Kwartierstaat Lagendijk-Van Der Sluys en Tweede deel: Genealogie Bierens en Kwartierstaat Bierens-Vogelaar.

De naam Lagendijk voert terug naar de Zuid-Hollandse eilanden. Stamvader Adriaen Leenders Clouw vestigde zich in 1616 aan de ’s Heerendijck in Smitshoek (de tegenwoordige Charloisse Lagendijk). De oudst bekende voorvader van het geslacht Bierens is Goyaert Bierkens van Weerde, die halverwege de vijftiende eeuw leefde en uit Valkenswaard afkomstig was.

Aan het boek is medewerking verleend door een aantal vooraanstaande genealogen en bevat naast zeer uitgebreide informatie, foto’s en bronvermeldingen een aantal stamlijnen; o.a. naar Karel de Grote en Doen Beijensz.

Kortom een aanwinst voor onze bibliotheek, waar velen aansluiting zullen vinden bij deze genealogieën en kwartierstaten, die voor het overgrote deel ons aandachtsgebied beslaan.

Lagendijk, R. ‘Rubbertijd, oktober 2017, 305 blz., ISBN 978 90 827 5491 9

Uitgebreide informatie en bestelwijze zijn te vinden op.
Het boek is natuurlijk ook te vinden in onze bibliotheek.

Het eerste deel van Rubbertijd gaat over het Batavia (Jakarta nu) van de jaren 1945-1950 en over de vooroorlogs jaren in een illustere buurt in Den Haag. Het boek schetst een periode, het is niet echt een familieverhaal, want de familie ziet en spreekt elkaar al eeuwen nauwelijks. Het is ook niet het verhaal van mensen uit Indië die moeten wennen in Nederland, maar andersom: het nooit vertelde avontuur van een pasgetrouwd stel dat de stap waagt van Blijdorp naar Batavia. Van de diergaarde en het Vroesenpark naar de jungle en de plantages, de rubber achterna. De onrustige jaren na de Japanse bezetting, het ongeregelde leven in de geboorteplaats van de schrijver rond 1948. Een schets ook uit het leven van de vreemdeling-grootvader: de kleurrijke, vooroorlogse jaren omgeving paleis Noordeinde, de rosse buurt bij station Holland Spoor en de Bloemenbuurt, zijn werkterrein als particulier chauffeur, zoals de schrijver ontdekt. Na een zwerftocht van 1200 km over Java, een tussenstop bij een havenbaron in Rotterdam en een theeplantage op Sumatra, komen de verhalen bij elkaar. Rubbertijd is autobiografisch en berust op feiten en een enkele fantasie.

Het boek laat op indrukwekkende wijze de zoektocht van de auteur zien naar gegevens van een familie zonder verhalen, zonder archief, zonder brieven, alleen wat foto’s en een enkele naam.